divendres, 16 de gener del 2015

ENGANXATS A LES PANTALLES?

Un diumenge qualsevol a un restaurant qualsevol... una taula amb el pare, la mare i els dos fills, un d’ells adolescents, l’altre més petit. Mentre esperen que els serveixin no parlen, tampoc es miren... El pare està mirant en el seu Iphone els últims missatges de la feina, la mare parla amb un dels grups de Whatsapp que té al seu mòbil, el noi gran fa el mateix amb els seus amics, el petit juga amb la tablet...

En un altre espai, en un parc, uns nens juguen amb la sorra, de cop i volta, un d’ells s’adreça a la mare: -Mama, mama!- La mare està mirant el seu mòbil, no l’escolta... el nen li vol explicar alguna cosa i, finalment, ella li diu: - val, val – però no sap què li ha dit.

Situacions com aquestes són habituals avui en dia... Què està passant? Han canviat els hàbits?

Està clar que la societat avança i ha d’avançar. Si els nostres besavis aixequessin el cap, no s’ho creurien. Hem passat de rentar la roba al safareig i a mà a tenir-la neta, seca i planxada només apretant alguns botonets. Hem passat d’haver d’escalfar l’aigua calenta amb la llar de foc a obrir l’aixeta i disposar-ne de tanta com vulguem i a la temperatura que escollim. Hem passat d’estar gairebé incomunicats a tenir un aparell que ens permet que, només donant-li ordres, ens posi la música que volem, o ens truqui a qui li diguem, ens digui quin temps farà, ens porti al lloc desitjat,...

Majoritàriament, tot és positiu, tret que està arribant un moment en què les noves tecnologies ens « enganxen ». En un taller fet fa uns dies en una aula d’ESO pràcticament tots els alumnes verbalitzaven tenir un promig d’unes 15 pantalles a casa i passar-se més de 6  hores diàries connectats a alguna pantalla, ja sigui Internet, mòbil, videoconsoles,... gairebé tantes com les que es passen a l’escola... D’on treuen tantes hores ?

Sovint els mestres i professors comentem que notem alguns alumnes adormits quan arriben al matí a l’escola, altres estan més neguitosos, alguns no se’n poden estar i amaguen el mòbil sota la taula amb la necessitat de mirar-lo quan el professor/a no els veiem, tot i que saben que no se’n pot fer ús a l’aula...

Perdre la noció del temps a la xarxa, connectar-s'hi a altes hores de la nit o sentir-se ansiós quan no es navega poden ser símptomes que una persona és addicta a les pantalles. Echeburúa (1999) [1] proposa diversos signes i símptomes de l’addicció a Internet:
-       Privar-se de son (menys de 5 hores) per invertir temps en la xarxa.
-       Descuidar altres activitats importants, com l’estudi, el temps de família, les relacions socials,...
-       Rebre queixes en relació a l’ús de la xarxa d’alguna persona propera.
-       Pensar constantment en la xarxa, inclús quan s’hi està connectat.
-       Intentar limitar el temps de connexió sense aconseguir-ho o enganxar-se pensant que només hi estarà uns minuts i adonar-se que han passat algunes hores.

La solució està a les nostres mans, tot i que la dificultat més gran està relacionada amb la negació del problema. Treure la connexió a Internet, amagar la videoconsola,... no són solucions útils. El millor és trobar un equilibri entre l’ús educatiu i la resta d’usos i activitats. La clau està en passar d’un ús “no controlat” a un ús moderat, fomentant la comunicació familiar (aprofitant les hores dels àpats), establint uns límits de connexió, promovent altres conductes gratificants (sortir de casa), controlant l’ansietat o l’agressivitat i col·locant els ordinadors en espais públics de casa o, si estan, a l’habitació, deixar la porta oberta.

Per acabar, us deixo alguns documents de l'APDCAT (Associació Catalana de Protecció de Dades) que poden servir d'orientació sobre el tema:







[1] Echeburúa, E. (1999). ¿Adicciones sin drogas? Bilbao: Desclée de Brouwer.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada